اختلال سلوک

کودکان گاهی اوقات بحث می کنند، پرخاشگر هستند یا در اطراف بزرگسالان عصبانی یا سرکشی می کنند. اختلال سلوک ممکن است زمانی تشخیص داده شود که این رفتارهای مخرب برای سن کودک در آن زمان غیر معمول باشد، برای مدت طولانی ادامه داشته باشد یا شدید باشد. از آنجایی که اختلالات رفتار مخرب شامل اعمال و نشان دادن رفتار ناخواسته نسبت به دیگران است، گاهی اوقات به آنها اختلالات بیرونی می گویند.

اختلال نافرمانی مخالف

هنگامی که کودکان دائماً طوری رفتار می کنند که باعث ایجاد مشکلات جدی در خانه، مدرسه یا با همسالان خود می شود، ممکن است با اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD) تشخیص داده شود. ODD معمولاً قبل از 8 سالگی شروع می شود، اما حداکثر تا حدود 12 سالگی ادامه میابد.

کودکان مبتلا به ODD به احتمال زیاد در اطراف افرادی که به خوبی می شناسند، مانند اعضای خانواده، مراقب یا یک معلم، سرکشی می کنند. کودکان مبتلا به اختلال ODD این رفتارها را بیشتر از سایر کودکان هم سن خود نشان می دهند.

نمونه هایی از رفتارهای ODD عبارتند از

  • اغلب عصبانی می شوید یا عصبانی می شوند
  • اغلب با بزرگسالان بحث می کند یا از پیروی از قوانین یا درخواست های بزرگسالان امتناع می ورزد
  • اغلب کینه توز یا نفرت انگیز
  • آزار عمدی دیگران یا عصبانی شدن با دیگران
  • اغلب دیگران را به خاطر اشتباهات یا رفتار نادرست خود سرزنش می کند

اختلال سلوک چیست؟اختلال سلوک

اختلال سلوک (CD) زمانی تشخیص داده می شود که کودکان الگوی پرخاشگری مستمری نسبت به دیگران و نقض جدی قوانین و هنجارهای اجتماعی در خانه، مدرسه و با همسالان نشان دهند. نقض این قوانین ممکن است شامل نقض قانون و دستگیری شود. کودکان مبتلا به اختلال سلوک بیشتر احتمال دارد آسیب ببینند و ممکن است در کنار آمدن با همسالان خود مشکل داشته باشند.

نمونه هایی از رفتارهای اختلال سلوک فراگیر

  • قانون شکنی جدی، مانند فرار کردن، شب بیدار ماندن در صورت عدم پذیرش یا ترک مدرسه
  • پرخاشگری به گونه ای که باعث آسیب شود، مانند قلدری، دعوا یا ظلم به حیوانات
  • دروغ گفتن، سرقت یا آسیب رساندن عمدی به اموال دیگر آن

درمان اختلالات رفتاری مخرب

شروع زودهنگام درمان بسیار مهم است. درمان در صورتی مؤثرتر است که با نیازهای خاص کودک و خانواده مطابقت داشته باشد. اولین قدم برای درمان این است که با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید. یک ارزیابی جامع توسط یک متخصص سلامت روان ممکن است برای تشخیص صحیح ضروری باشد. برخی از علائم مشکلات رفتاری، مانند عدم رعایت قوانین در مدرسه، ممکن است به مشکلات یادگیری مرتبط باشد که ممکن است نیاز به مداخله بیشتر داشته باشد.

برای کودکان کوچک‌تر، درمان با قوی‌ترین شواهد، دستورالعمل‌های رفتار درمانی برای والدین است، جایی که یک درمانگر به والدین کمک می‌کند تا راه‌های مؤثری برای تقویت پیوند والدین و فرزند و پاسخ به رفت15ار کودک بیاموزند. برای کودکان و نوجوانان در سن مدرسه، درمان موثر اغلب ترکیبی از آموزش و درمان است که شامل کودک، خانواده و مدرسه می شود.

مدیریت علائم: سالم ماندن

سالم بودن برای همه کودکان مهم است و می تواند به ویژه برای کودکانی که مشکلات رفتاری دارند مهم باشد. علاوه بر رفتار درمانی و دارو درمانی، انجام برخی از رفتارهای سبک زندگی سالم ممکن است رفتارهای چالش برانگیز و مخربی را که ممکن است فرزند شما تجربه کند کاهش دهد. در اینجا چند رفتار سالم وجود دارد که ممکن است کمک کند:

  • درگیر شدن در فعالیت بدنی منظم، از جمله فعالیت های هوازی و شدید
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم که بر میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات (به عنوان مثال، لوبیا، نخود و عدس)، منابع پروتئین بدون چربی و مغزها و دانه ها تمرکز دارد.
  • میزان خواب توصیه شده در هر شب بر اساس سن
  • تقویت رابطه با اعضای خانواده

 

مرکز درمان اختلال سلوک در کرجپیشگیری از اختلالات رفتاری مخرب

دقیقاً مشخص نیست که چرا برخی از کودکان دچار اختلالات رفتاری مخرب می شوند. عوامل زیادی ممکن است نقش داشته باشند، از جمله عوامل بیولوژیکی و اجتماعی. کودکان زمانی که در معرض انواع دیگر خشونت و رفتارهای بزهکارانه قرار می گیرند، زمانی که سوء استفاده یا تربیت خشن یا متناقض را تجربه می کنند، یا زمانی که والدینشان شرایط سلامت روانی مانند اختلالات مصرف مواد، افسردگی یا توجه دارند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند. اختلال بیش فعالی ADHD. کیفیت مراقبت های اولیه در دوران کودکی نیز می تواند بر بروز مشکلات رفتاری در کودک تأثیر بگذارد.

مرکز درمان اختلال سلوک

یکی از بهترین شیوه های درمانی اختلال سلوک و اختلالات دیگر مثل اختلال odd یا اختلال ADHD بازی درمانی هست که در مراکز مختلف در کرج انجام میشود. ما در مرکز پارس روان با استفاده از جدید ترین علم بازی درمانی و بهترین متخصصان و درمانگران کودک به شما کمک میکنیم تا اگه کودک شما دچار اختلالاتی در حوزه کودک باشد آن را به کمترین میزان ممکن و درمان کنیم. جهت رزرو وقت مشاوره کافیه از صفحه رزرو وقت و معرفی درمانگران پارس روان دیدن کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *